terug naar overige activiteiten
GLOBAL ATTIC FESTIVAL TREKT DE STAD IN
Speelde het Global Attic film & video Festival zich voorheen af aan de Keileweg, dit jaar trekt het evenement de Rotterdamse binnenstad in. Vanaf vanavond zijn er op drie plekken in het centrum grote projecties te zien van eigenzinnige filmpjes gemaakt door Rotterdamse kunstenaars. 'Het neigde teveel naar een incrowd-gebeuren.'
Door Marc Floor
Rotterdam - Zodra het gaat schemeren begint de agente haar patrouille. Ze heeft de steeg tussen Pauluskerk en Schouwburgplein uitgekozen, een plek die door veel Rotterdammers wordt gemeden. Iedere avond rijdt ze er doorheen, gezeten op haar ros, een trotse Fries met wapperende manen en haardossen op de enkels.
Michiel van Bakel heeft een uitdagende locatie gekozen voor de megaprojectie van zijn video 'Equestrian'. De beeldend kunstenaar filmde met 32 in een cirkel opgestelde camera's een agente te paard, en heeft de tegelijkertijd gemaakte opnames achter elkaar gemonteerd. Zo ontstaat een effect dat vooral bekend is uit de speeffilm 'The Matrix'. "Je draait als het ware met een camera om een bevroren beweging," verklaart Van Bakel het principe. "Zie het als een virtueel sculptuur."
De filmset voor 'Equestrian' van Michiel van Bakel
(foto Ann Pettersson) De opnames voor zijn 'ruiterstandbeeld' maakte de Rotterdammer de vorige maand in alle vroegte op het Grote Kerkplein waar de markt wordt gehouden. "Ik wilde een ruiter over een van de grootste lege pleinen van Europa laten draven en dat lichtelijk absurde beeld laten verstillen."
'Equestrian' is een van de drie 'Cineboards' die vanaf vanavond zijn te zien als voorspel op de komende editie van het Global Attic Festival (GAF), het evenement rond de kunstfilm en -video dat eens in de twee jaar wordt gehouden aan de Keileweg. De twee andere filmpjes zijn van Pieter Jan Smit ('Balspel') en Bea de Visser ('Bubbls'), en worden respectievelijk vertoond op het RET-gebouwtje voor het Centraal Station en op de gevel van de Pathé-bioscoop op het Schouwburgplein.
Stills uit 'Balspel' van Pieter Jan Smit.
Stills uit 'Bubbls' van Bea de Visser. Met de projecties in de buitenlucht wil het GAF meer bekendheid krijgen voor het festival en haar deelnemers, Rotterdamse film- en videomakers. "Het neigde teveel naar een incrowd-gebeuren," verklaart GAF-programmeur Noud Heerkens, "voor de makers van film en videokunst alleen. Op zich niks mis mee, maar nu willen we een keer Jan met de Pet proberen te bereiken. En daarvoor moet je het centrum van de stad ingaan."
Het Global Attic Festival begon in 1996 als een toevallige bijeenkomst van een aantal kunstenaars in het onderkomen van kunstenaarsinitiatief Kunst & Complex aan de Keileweg. "Gewoon een avondje waarop iedereen wat liet zien, filmmakers, theatermensen en nog zo wat," aldus Heerkens. "Echt in de sfeer van 'tussen de schuifdeuren'."
Het idee beviel zo goed dat werd besloten tot een terugkerend evenement, aanvankelijk eens per jaar gehouden, en vanaf '98 eens per twee jaar. De naam was snel geboren, gezien de locatie waar het werd georganiseerd: een zolder. Het Global Attic Festival heeft als vertrekpunt film en video, en zoekt van daaruit verbinding met andere disciplines als dans, theater en muziek. Heerkens: "Een vervelend woord, maar het is met de jaren een cross-over festival geworden."
Doel van het festival is het onder de aandacht brengen van Rotterdamse film- en videomakers. Daarbij maakt het niet uit of het gaat om documentair, fictie of experimenteel werk, zegt Heerkens. "Als het maar eigenzinnig is. Het auteurschap moet duidelijk aanwezig zijn. Er moet op het werk een duidelijk stempel zitten van de maker. Dat is essentieel."
Het 5e Global Attic Festival zelf zal komende vrijdag en zaterdag als vanouds plaatsvinden in het pand aan de Keileweg. Er zij video-installaties te zien van Edwin Janssen en Tracey Mackenna, Marieke van der Lippe en Dirk van Lieshout, een performance van Comfort 3 en een vj-optreden van Maaike Engels en Thomas Bouvy. "Dat blijf wel hoogdrempelig," zegt Heerkens, "Maar we kunnen ook aan niet meer dan een bezoeker of vijfhonderd onderdak bieden."
In het stadscentrum is tijdens het GAF de kinobiel aan het werk, een caravan die dienst doet als filmprojector en zo het Binnenwegplein omtovert tot openluchtbioscoop.
Net als de Cineboards zal die operationeel zijn zodra de schemering invalt. "Het worden dan toevallige ontmoetingen. Mensen kunnen stilstaan en gaan kijken of gewoon doorlopen, dat is aan hen. Maar het werk is er, dat krijg je mee. Ook al fiets je er hard voorbij."
Rotterdams Dagblad, 18 juni 2002
* * *
SPOOKACHTIG FILMFESTIVAL NAAST DE AFWERKPLEK
Door Marc Floor
Rotterdam - Het Global Attic film- & video Festival speelt zich af aan de Keileweg, tijdens het spitsuur voor straatprostituees. Een weerslag van het leven op de atwerkplek is tegelijkertijd op het festival te zien, in een filmpje van Marieke van der Lippe. Zij heeft een artistieke variant gemaakt van 'De Meiden van de Keileweg', die niet minder schrijnend is. "Ik heb het een keer gedaan met 43 mannen op een avond," vertelt een van de prostituées met droef gezicht.
Het Global Attic Festival (GAF) heeft een ambiance om jaloers op te zijn. Veel culturele instellingen proberen de sfeer te vangen van een verlaten industrieterrein, maar bij het GAF is de setting authentiek. Plaats van handeling is een vervallen pand aan de Keileweg, waar de vloeren kraken, de leidingen druipen en de verf van de muur bladdert. Buiten klopt de zelfkant tegen de stoffige ramen. De wisselwerking tussen het pand en de getoonde kunst is prachtig. Van het rode licht van de Keileweg stap je een hol binnen waarin het donker alleen wordt doorbroken door het blauwe licht van de op vijf verdiepingen opgestelde televisies en filmschermen. Vervormde geluiden zweven door het pand. Het effect is even spookachtig als hypnotiserend, zeker op de zolder waar het ooit allemaal begonnen is.
Het GAF vertoont een interessante oogst van lokale audiovisuele producties. Opvallend veel daarvan zijn gemaakt met steun van het Rotterdams Filmfonds, dat ondanks internationale ambities de kleine filmer in de stad niet lijkt te zijn vergeten. De 5e editie laat recent werk zien van onder meer Pieter Jan Smit ('Le Grand Tango'), Bea de Visser ('The Barren Land'), Carel van Hees ('Play') en Koert Davidse ('De Val'). Piece de resistance is 'Barcode', de indrukwekkende animatie van Adriaan Lokman die deze maand de 'Gouden Palm' voor de animatiefilm in de wacht sleepte.
Video- en DVD-installaties zijn er onder meer van Miriam Somers en van Cora Roorda van Eijsinga. De laatste heeft op zolder een aantal televisies op elkaar gestapeld die verschillende flms uitzenden. Een opstelling die we kennen uit de winkel, maar waarvan de clichematigheid plotseling afvalt in de nieuwe setting van een bouwval.
Het GAF beoogt een intiem festival te zijn voor de liefhebber van experimenteel film- en videowerk. Maar voor wie durft openbaart zich in de late uren aan de Keileweg een imponerende totaalervaring waarin film-, video en onderkomen samensmelten. En voor wie daar nog geen genoeg aan heeft is er altijd nog het raam dat een prachtig bovenaanzicht biedt op de naastgelegen sekseconomie.
Rotterdams Dagblad, 22 juni 2002
'GAF KRANT #5'
KRANT / Gratis publicatie in eigen beheer, verschenen in Rotterdam in juni 2002. Programmakrant bij het 5e Global Attic Festival, het internationaal unieke kleinschalige evenement dat niet alleen een dwarsdoorsnede van de Rotterdamse film laat zien, maar ook video-installaties van beeldend kunstenaars en nieuw werk van V.J.'s. Productie Noud Heerkens/ Stichting Picos de Europa en Arnold Schalks/ Stichting Bühne de BovenLucht. Locatie: Atelierpand stichting Kunst & Complex, Keileweg 26, Rotterdam en locaties in de Rotterdamse openbare ruimte. 21 en 22 juni 2002, 21.00 - 03.00 uur.
Klik hier om de PRINTVERSIE in .PDF-formaat te downloaden / Bestandsgrootte: 88 KB/ © 2002, Rotterdam, Arnold Schalks.