MICHEL WIEGGERS

TOT STOF/TO DUST (2005)

Arnold Schalks, de Vrije Schuur, Composed Compost

 

Arnold Schalks, de Vrije Schuur, Composed Compost

cc_9029.jpg (draadalgen /filamentous algae)

CC_9034.mov (klokdiertjes / bell-animalcules)

 

Een combinatie van draadalgen (Chlorophyta) en kiezelwieren (Diatomeëen) doet niet veel goeds vermoeden. De draadalgen duiden op wat langdradig werk en de kiezelwieren kunnen we vinden op zeer esthetische non-figuratieve kunst. Maar we troffen ook een stel klokdiertjes aan. Deze peritriche ciliaten (trilhaardiertjes) leiden in tegenstelling tot andere soorten trilhaardiertjes een sessiel bestaan. Ze zitten door middel van een steeltje vast aan het kunstwerk. Door de aanwezigheid van de klokdiertjes kunnen we dus stellen dat we te maken hebben met een kunstwerk dat in beginsel tot de Dionysische abstracte, zelfs flitsende kunst gerekend zou kunnen worden. Maar dan moet de kunstenaar zich in het vervolg toch meer van zijn figuratieve kant laten zien.

A combination of filamentous algae (Chlorophyta) and Diatoms means bad news. The filamentous algae point to somewhat long-winded work and diatoms can be found on very esthetic non-figurative art. But we also found some bell-animalcules. Contrary to other species of ciliates, these peritrichida ciliates lead a sessile existence. They are connected to the artwork by means of a stalk. The presence of bell-animalcules leads to the conclusion that we here deal with a work of art that theoretically can be rated as Dionysian, abstract, even flashy art. But then the artist should show his figurative side more prominently in the future.

 

Wim van Egmond,

microbiologisch kunstklimatoloog/microbial art climatologist