Arnold Schalks, 1994, twee boeren ensembles (een installatie in twee ruimtes), de binnenweg, de melkweg, tentoonstelling, gids, geluidsdrager, Zwei Bauern Ensembles (eine Installation in zwei Räumen), der Innenweg, die Milchstrasse, Ausstellung, Broschüre, Tonträger, two farming ensembles (an installation in two spaces),the inner way, the milky way, exhibition, guide, audio document, Ronsard à Paris, Pierre de Ronsard, Le Pléiade, Clément Janequin, Pierre Certon, Hendrik Andriessen, Renate Germer, Rannveig Sif Sigurdardottir, Hans Riphagen, galerie Jorge Alyskewycz, 14 Rue des Taillandiers, Parijs-Bastille, Centrum Beeldende Kunst, Rotterdam, Ambassade van het Koninkrijk der Nederlanden in Parijs

Klik hier om 'TWEE BOEREN ENSEMBLES' in pdf formaat te downloaden./ Bestandsgrootte: 12,5 MB / INDELING: pagina 1-12: binnenwerk (dubbelzijdig) / pagina 13: omslag. © 1994, Rotterdam, Arnold Schalks.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CONCEPT / Arnold Schalks

Uit een brief aan de Nederlandse Ambassade in Parijs

 

Rotterdam, 10 oktober 1994.

Geachte heer Verschuur, ik wil uw aandacht vragen voor een gebeurtenis die binnenkort in uw stad zal plaatsvinden. Ik zal mij eerst even voorstellen: Mijn naam is Arnold Schalks, mijn beroep beeldend kunstenaar. Mijn woon- en werkplaats is Rotterdam. Taal vormt een belangrijk bestanddeel van mijn werk, literatuur speelt daarin een belangrijke rol. Mijn werk bestaat uit 'vertalen' en 'verbeelden'. Beide werkwijzen zijn erop gericht verbindingen tot stand te brengen, of verbanden te leggen tussen begrippen, woorden, materialen, voorwerpen en uiteindelijk tussen mensen. [...]

 

Op zaterdag 5 november 1994 wordt mijn tentoonstelling 'deux ensembles fermiers/twee boeren ensembles' in de galerie Jorge Alyskewycz aan de rue des Taillandiers 14 in Parijs geopend. Op deze tentoonstelling zal ik in twee ruimtes twee ensembles tonen, waarvan het materiaalgebruik verwijst naar het boerenleven:

 

De eerste ruimte.

Eén ensemble wordt gevormd door een schrikdraadopstelling. Het bestaat uit twee, in tegengestelde richtingen verlopende stroomkringen. De bovenste kring stelt 'de praktijk' voor, de onderste 'de theorie'. De kringen ontmoeten elkaar in het nulpunt van het werk: een ovalen betonnen drinkbak. Het werk is getiteld 'de binnenweg/la voie intérieure'. Het verbeeldt het innerlijke verloop van het denkproces.

 

De tweede ruimte.

Het andere ensemble draait letterlijk en figuurlijk om kaas: In de tweede ruimte hangt een op spiraalvormige wijze gesneden Goudse kaas. De drie snijvlakken waarlangs de kaas werd gesneden werden met zwarte inkt ingerold en afgedrukt op papier: de kaas wordt op de afdruk zwart weergegeven, de gaten in de kaas wit uitgespaard. Het resultaat lijkt op de nachtelijke sterrenhemel. De drie afdrukken werden met een factor 7 vergroot en overgetekend op drie lappen kaasdoek. Op de plaatsen waar in de kaas gaten zaten, werden in de lappen gaten geknipt. De op deze wijze bewerkte en zwart geverfde doeken werden vervolgens aan een caroussel-achtige constructie van metaal gehangen en aan het plafond bevestigd. De weer in elkaar gepaste kaas wordt opgehangen in het centrum van het ensemble. Het werk stelt ons melkwegstelsel voor en heeft dan ook als titel 'de melkweg/la voie lactée'.

 

In dezelfde ruimte bevinden zich zeven 'kaasjes', die op de grond zijn uitgelegd in de vorm van het zevengesternte de 'Pleiaden'. Deze sterrenhoop maakt deel uit van het sterrenbeeld 'Taurus' (Stier). De sterren van de 'Pleiaden' bevinden zich in ons melkwegstelsel op een relatief kleine afstand van ons zonnestelsel. De 'kaasjes' zijn niet van melk gemaakt, maar van in een papierversnipperaar kleingesneden kopieën van werken van de zeven leden van de Franse dichterskring 'Le Pléiade'. De bekendste en meest produktieve van hen is Pierre de Ronsard. De snippers van elke afzonderlijke bundel perste ik na toevoeging van stijfsel in een kaasvorm.

Voor mij is er een overeenkomst tussen de kaasbereiding en de boekdrukkunst: Beide technieken hebben als doel het conserveren van zaken die anders snel verloren zouden gaan. Literatuur en kaas: Beiden vormen een belangrijke mentale respectievelijk tastbare voedselbron in mijn leven.

 

De liefdesgedichten van Pierre de Ronsard zijn in de loop der eeuwen door vele componisten op muziek gezet. Ter gelegenheid van de vernissage zullen vier personen vier van deze composities ten gehore brengen.

De muzikanten zullen de liederen ten gehore brengen, staande in één van de ensembles: in het door het schrikdraad omsloten, hartvormig centrum van 'de binnenweg'. Het programma omvat twee composities van tijd- en landgenoten van Pierre de Ronsard: "Nature ornant la dame,..." van Clément Janequin en "J'espère et crains,..." van Pierre Certon en twee composities van Nederlandse componisten: "Sonnet" van Hendrik Andriessen en "Odes I, 17" van Hans Riphagen. De laatste componist schreef zijn compositie speciaal voor deze gelegenheid. Het betreft hier dan ook een wereldpremière. [...]

Hoogachtend, Arnold Schalks.