bijdrage 4 / INSPECTIE

MP3-bestand

bestandsgrootte: 4,1 MB / duur: 1:47


Standaardklas van een lagere school, inrichting uit begin jaren zestig. Leerlingen achter houten schoolbankjes met inktpothouder. Om het klasbeeld te verlevendigen zijn sommige bankjes apart geplaatst, sommigen in groepjes van twee of drie tegen elkaar aangeschoven. Ongeveer evenveel jongens als meisjes. Het is klokslag acht.
Als de onderwijzer het lokaal binnenkomt gaan de armpjes over elkaar. De meester maakt indruk met zijn forse snor en borstelhaar. Hij groet de klas en begint de les op een originele manier met een verloting. De klas recht de rug. De meester houdt het te winnen voorwerp kort omhoog en geeft aan dat het te raden getal een getal onder de tien is. Dat is opmerkelijk omdat de klas ruim dertig leerlingen telt.
Hij geeft de leerlingen op de voorste rij een beurt. Het vierde kind op rij 1 raadt 'elf'. Een getal dat buiten het door de leerkracht aangegeven kader valt. Mijns inziens dient de leerling hiervoor te worden gediskwalificeerd. Tot mijn verbazing honoreert de onderwijzer de ondeugd en gunt hem de beloning.
Uit pedagogische overwegingen is dat volstrekt onverantwoord. Het straft de kinderen die zich netjes aan de afspraak houden en beloont het individu, dat die afspraak eigenmachtig schendt. Straks toch maar eens bij de heer van de Wijngaarden navragen wat de reden was om die vlegel te honoreren.