terug naar overige activiteiten

CURIEUS FILMFESTIVAL IN DRIE EUROPESE STEDEN TEGELIJK

Door Canis Zijlmans

Rotterdam - Naast 'grote broer' Filmfestival Rotterdam heeft de stad sinds enkele jaren nog een evenement op dit gebied met internationale allure. Het derde Global Attic Video- en Filmfestival (GAF III) beoogt de stand van zaken te tonen op eigentijds film- en videogebied in Rotterdam, Londen en Brussel.

Het levert volgens de organisatoren een curieus festivalletje op, dat op 19 en 20 juni gelijktijdig in de drie Europese steden plaatsvindt. De programmeurs hebben voor de samenstelling van hun programma flink gewinkeld in elkaars steden. Uit alle drie de plaatsen is werk te zien. Op het GAF III is van Lydia Schouten haar 25 minuten durende videofilm 'Songs of Innocence' te zien over een eenzame vrouw op zoek naar vrienden in Frankrijk. Van Marieke van der Lippe staat er een videoinstallatie en draait 'How to heal a broken heart'. Peter Kho sien kie toont zijn dansfilm 'Insomniaks'. Filmmaker en lichtkunstenaar Karel Doing en 'muziekspuger' Just Quist mixen 'live' beeld en geluid.

Maar er is meer. Arnhems beeldend kunstenaar Geert Mul zet een 'black box' neer, waarin toeschouwers zich zes uur temidden van Japanse straatbeelden met bijbehorend lawaai kunnen wagen. Van de Groningers René Bosma en Arno Coenen is er de installatie 'Update', waarin de gabbercultuur is afgebeeld op Delfts-blauwe tegels. In een 'videoloop' zijn de traditionele tulp en windmolen vervangen door hakkende gabbers op de snelweg bij Schiphol, voor Piet Blom's kubuswoningen en in een windmolenpark.

Bikken

Verder is er werk te aanschouwen van Theo 'Rembo' Wesselo, Nanouk Leopold, Nathalie Alonso Casale, Graziela Tomasi, Menna Laura Meier, Hieke Pars, Herman Helle, Michiel van Bakel, Mels van Zutphen, Sander Blom, Harm Smit, Joost van Veen, Studio Eén, Peter Lindhout, Jan Willem van Dam, Ann Pettersson, Shanna Maurizi en Hagenaar Joost Rekveld.

Beeldhouwers hebben hun beitels in de wilgen gehangen en 'bikken' met de filmcamera wanden vol beeldschermen met beweging. En terwijl op een filmscherm een meisje eindeloos dezelfde dansbeweging maakt, draait de 'veejay' loeiharde jungle. De scheidslijnen tussen film, video, dans, theater en beeldende kunst vervagen, want de van oorsprong verschillende disciplines zijn elkaar gaan overlappen.

"Belangrijk" zegt de Rotterdamse filmmaker Noud Heerkens, die mede voor de programmering van GAF III tekende, "is dat in de geschiedenis van de kunst en in de filmkunst mensen op een eigentijdse manier visualiseren wat er in de samenleving aan de hand is. Dezelfde ontwikkeling zie je in de beeldende kunst, de literatuur en muziek. Men wil zich niet beperken tot de vastgestelde vertelstructuren, waar de commerciële gevestigde film gebruik van maakt. Daarmee kan niet alles worden verteld, wat verteld moet worden. Er dreigt een enorme versmalling van het aanbod. Films gaan steeds meer op elkaar lijken en worden wereldwijd gedistribueerd. Romantiek, die wortelt in de 19de eeuw, en emotie vormen bijna altijd het 'Leitmotiv' in de gevestigde film. Het zijn opgetuigde sprookjes. Door andere structuren te gebruiken kan je juist andere dingen laten zien en een andere manier van kijken. Film is emotie, maar film is ook nog veel meer."

Underground

Volgens Noud Heerkens sneeuwt de artistieke eigentijdse film op het Filmfestival Rotterdam steeds meer onder de grote hoop. "Terwijl deze film toch vaak een lokaal plaatsgericht geluid laat horen, omdat het een heel persoonlijk product is en de motieven meestal dicht bij huis zijn. Culturele diversiteit staat centraal bij de artistieke film. Er wordt in Rotterdam en elders heel veel fllm gemaakt, die niet de aandacht krijgt die het verdient. Met GAF III willen we de eigentijdse film een breder podium geven. En zo'n festival trekt toch altijd weer meer mensen die met dit soort undergroundfilm in aanraking komen dan de verschillende plekken. Rotterdam heeft er al een trouw eigen publiek voor. Dat komt mede door de aandacht, die de film- en videokunst krijgt in De Unie en in NightTown Cafe. De belangstelling voor de kunstzinnige film is duidelijk stijgende. Maar nog niet zo groot als in Londen en Brussel. Wij hebben hier bijvoorbeeld nog steeds geen goede distributeur voor videokunst."

Een pré van het GAF is zeker de locatie. In de Maasstad zijn de eigenzinnige film- en videoproducties en installaties namelijk op een sterk tot de verbeelding sprekende plaats te 'beleven'. Al sinds de eerste editie wordt het jaarlijks terugkerende GAF georganiseerd in het door de vele beglazing bijna transparante gebouw van Kunst & Complex aan 'downtown' de Keileweg 26-28 temidden van straatprostituees, hoerenlopers en zeeschepen.

 

Openluchtprojecties op het platte dak in Rotterdam

De programmaonderdelen zijn van 21.00 uur tot 3.00 uur te beleven op verschillende niveaus in het vijf verdiepingen tellende gebouw. Op het platte dak van de toren zijn openIuchtprojecties gepland. Video- en filminstallaties komen in het trappenhuis en op vier in de liftschacht aangebrachte platforms. Via kabelkanaal 59 zal een representatieve programmaselectie op de buis te zien zijn op vrijdag 19 juni tussen 24.00 en 3.00 uur en op zaterdag 20 juni van 21.00 uur tot 3.00 uur.

Rotterdams Dagblad, Maandag 15 juni 1998

 

'GAF KRANT #3'

KRANT / Gratis publicatie in eigen beheer, verschenen in Rotterdam in juni 1998. Nederlandstalige programmakrant bij het 3e Global Attic Festival, het internationaal video- & filmfestival geproduceerd door Noud Heerkens/Stichting Picos de Europa en Arnold Schalks/Stichting Bühne de BovenLucht. Keileweg 26 Rotterdam. 19 & 20 juni.1998.

Klik hier om de Nederlandse PRINTVERSIE in .PDF-formaat te downloaden / Bestandsgrootte: 88 KB/ © 1998, Rotterdam, Arnold Schalks.

 

'GAF GAZETTE #3'

PROGRAMME / Free independent publication, issued in Rotterdam in June 1998. English p rogramme for the 3rd Global Attic Festival, the international video-, film- and sound festival produced by Noud Heerkens/Stichting Picos de Europa and Arnold Schalks/foundation Bühne de BovenLucht. Keileweg 26, Rotterdam. 23-24 June 2000.

Click here to download the English PRINTVERSION in .PDF format / File size: 88 KB/ © 1998, Rotterdam, Arnold Schalks.