COEN DE JONG

02. Golestãn (bloementuin/flowergarden)

Arnold Schalks, de Vrije Schuur, SMACK

lichtbak met duratrans / light display with laminated slide (2004) / 140 x 100 cm

Arnold Schalks, de Vrije Schuur, SMACK

Locatie / location: de westelijke keukenmuur / the kitchen's western wall.

 

 

04. Golestãn (bloementuin/flowergarden)

video (2004) / 6.12 min

Arnold Schalks, de Vrije Schuur, SMACK

Golestãn betekent bloementuin in het Farsi en in Iran worden martelaren gesymboliseerd als bloemen. Met het werk wordt een commentaar gegeven op de zinloosheid van oorlog en geweld door de combinatie van een eenzaam individu, die al lopend tijd en ruimte afbakent en zacht golvende, digitaal bewerkte beelden van een islamitische begraafplaats.

Golestãn means 'flowergarden' in Farsi. In Iran, martyrs are represented by flowers. This work comments on the futility of war and violence by combining the image of a lonely walking individual, marking out time and space, and the gently undulating, digitally processed images of an Islamic cemetery.

Arnold Schalks, de Vrije Schuur, SMACK

In de videofilm zien we een architectonische ruimte langzaam vervagen naar poëtisch, golvende beelden van de "bloementuin" (de begraafplaats), de geluiden van vogels gaan over in het geluid van een hartslag. Achter een gerasterde muur loopt een mensfiguur ritmisch heen en weer. Bij elke voetstap klinkt een luide knal van metaal op metaal en is het kerkhof even als zwart-wit/negatief beeld te zien, waardoor de harde realiteit zichtbaar wordt gemaakt. Aan het eind van de film horen we weer even de vogels die wegfaden en in beklemmende stilte legt het eenzame figuur nog eenmaal haar weg door de ruimte af. Pas in de aftiteling wordt prijsgegeven dat de beelden zijn opgenomen op het martelarenbegraafplaats in Esfahan.

The video shows how the architectonic space slowly fades to poetic, undulating images of the "flowergarden" (the cemetery), the sound of birds gradually changes into the sound of a heartbeat. A human figure paces rhythmically up and down behind a lattice. With each footstep a loud metallic blow sounds and the image of the cemetery briefly changes in a black and white, negative image, thus visualizing the toughness of reality. At the end of the movie we hear the birds for a moment, fading out and in the heavy silence the lonely figure once more makes its way through space. Only the credits reveal that the images were shot on the martyr's cemetery in Esfahan.

Arnold Schalks, de Vrije Schuur, SMACK

Locatie / location: projectie op de westelijke balkonmuur / videoprojection on the balcony's western wall.

 

 

www.coendejong.nl