JOANNES HOES

O.V.T./PAST IMPERFECT (2005)

tekening/drawing

190 x 40 cm

Arnold Schalks, de Vrije Schuur, Composed Compost

Alles wijst erop dat in de tentoonstelling gelijktijdig twee begrippen zijn ondergebracht, die slechts oppervlakkig met elkaar te maken hebben. De begrippen mest en vergaan. Compost staat voor het behoud van energie in een eeuwige cirkelgang van kiemen, bloeien, vrucht dragen en vervallen. Compost is voedsel voor de vorm die zelf weer tot voedsel zal dienen enzovoort tot alles in elkaar grijpt. Het universum als een stationaire beweging.

Vergankelijkheid is geen tredmolen maar drama. Vergankelijkheid roept het verhaal op, de herinnering, de weeklacht, het verzet, de rouw. Vergankelijkheid is het geloste schot voor de inslag.

Concreter of persoonlijker dan aan eigen bron kan ik de vergankelijkheid niet ervaren. Omdat de compostering al in de tentoonstelling begrepen is, ligt er nog maar één weg open. Ik moet mijn actuele "stellvertretendes Bildnis" aanbieden om het na drie dagen te laten kuipen. Aan het begin van de Goede week lijkt het me passend om in dit verband de Mensenzoon en Opper-composteur aan te halen; "Hic est corpus meus".

Everything seems to indicate that this exhibition harbours two concepts that are only slightly related. The concepts of compost and decay. Compost represents the conservation of energy in an infinite cycle of sprouting, flowering, fruit bearing and decomposition. Compost is food for a form which, in its turn, will transform into food etcetera, until everything is meshed. The universe in stationary motion.

Decay, on the other hand, is finite. It demonstrates time as irreversible, linear motion. That which is decayed might revive for awhile but, in the end, loss is essential to decay. Choices cannot be undone and the cards are only dealt once. Decay is not a treadmill but drama. Decay evokes a story, a memory, a lament, obstinacy and grief. Decay is the fired shot before its impact.

It is hard to experience decay more concretely or personally than from my private source. As the decomposition is already implied in the exhibition, there is only one way out. I will have to offer my current "stellvertretendes Bildnis"*, and have it put into the barrel after three days. In this context, it seems appropriate to quote the Son of Man, the Supreme Composter at the beginning of the Holy week: " Hic est corpus meus".

* substitute image

 

Arnold Schalks, de Vrije Schuur, Composed Compost

 

www.hoesjan.nl/