terug naar overige activiteiten

SOPRANEN EN HELSE MACHINE OP VIERDE GLOBAL ATTIC

Arnold Schalks, Global Attic Filmfestival

Door Canis Zijlmans

Rotterdam - Een hamer slaat op een aambeeld en het geluid gaat langzaam over in het getik van een koekoeksklok. Van 'hi' gaan de begeleidende zangstemmen glooiend over in een langgerekt 'huuu'. Terwijl Paul Devens geluiden voortbrengt met z'n elektronische oscillator en een cd speler zingen sopranen Maria Rosenmöller en Inga Schneider hun lied - van bladmuziek. Het schouwspel vormde vrijdagavond de openingsact van het vierde 'Global Attic Festival' (GAF) gehouden in de voormalige Inverpak-fabriek op de Keileweg.

Als in een belendende ruimte de sonar een toeschouwer heeft gelokaliseerd, draait de zwenkarm met de keihard knetterende geluidsbox meteen richting 'prooi'. Even blijft de speakerbox hangen en de voortgebrachte geluidsgolven zijn voelbaar op de buikwand. Dan draait hij weer met veel motorgeronk door op zoek naar een nieuw slachtoffer. Ineens lijkt de interactieve helse machine, Spatial Sounds (1OOdB at 100km/h) van Marnix de Nijs en Edwin van der Heide, op hol te slaan. Loeihard begint de box aan de arm met veel geweld door de ruimte te draaien. Snelweg. Je weet nooit of de kunstenaars alle schroeven van het mechaniek goed hebben vastgemaakt. En een 'KEMA-keurmerk' ontbreekt op de imponerende geluidsinstallatie.

Zo'n vijfhonderd liefhebbers van eigentijdse film en video en beeldende kunst, waarin beide media worden toegepast, bezochten dit weekeinde het GAF. Met een veelheid aan films, video's en installaties met 'sound and vision' stond dat dit jaar in het teken van 'geluid'.

Stok

Bij de zaalvertoning van 'Recollection' zorgde een draaiende stok boven het toetsenbord voor een herhalende melodie. DJ Pierre Bastien produceert met twee draaitafels en een keyboard muziek als een hypnotiserende mantra. Daarbij beelden van Karel Doing, die ook cirkels en herhaling als gemeenschappelijk thema hebben.

Ook indrukwekkend is een blik uit het raam, dat uitzicht biedt op de belendende tippelzone. Straatmadelieven, hoerenlopers en drugsdealers maken er hun 'eeuwigdurende' rituele rondedans.

In de liftschacht het ogenschijnlijke droeve 'To play possum' van Marjan Laaper, waarbij een kind 'doodstil' op de vloer ligt. Heel even zie je z'n been bewegen. "De titel betekent zo veel als: Doen of je neus bloed, voor het lapje houden," verduidelijkt de kunstenaar geruststellend.

"Het GAF is een groot succes," zegt de Rotterdams filmmaker Joost Rekveld. "De belangstelling voor dit type film en video en beeldkunst groeit. Het festival geeft een goed breed overzicht en toont, waarmee Rotterdamse filmmakers bezig zijn. De laatste tijd worden er veel documentaires in Rotterdam gemaakt. Gezien de lengte daarvan hebben we er maar enkele kunnen vertonen." Met hem ziet organisator en collega-filmmaker Noud Heerkens veel toekomstperspectief voor het kleine broertje van het Filmfestival Rotterdam. "Belangrijk is," meldt hij, "dat in de geschiedenis van de kunst en in de filmkunst mensen op een eigentijdse manier visualiseren wat er in de samenleving aan de hand is. Dezelfde ontwikkeling zie je in de beeldende kunst, literatuur en muziek. Men wil zich niet beperken tot de vastgestelde vertelstructuren, waar de commerciële gevestigde film gebruik van maakt. Daarmee kan niet alles worden verteld, wat verteld moet worden. Zonder de experimentele film, dreigt er een enorme versmalling van het aanbod.

Rotterdams Dagblad, 26 juni 2000

'GAF KRANT #4'

KRANT / Gratis publicatie in eigen beheer, verschenen in Rotterdam in juni 2000. Programmakrant bij het 4e Global Attic Festival, het internationaal video-, film- en geluidsfestival geproduceerd door Noud Heerkens/Stichting Picos de Europa en Arnold Schalks/Stichting Bühne de BovenLucht. Keileweg 26, Rotterdam. 23 & 24 juni.2000.

Klik hier om de PRINTVERSIE in .PDF-formaat te downloaden / Bestandsgrootte: 200 KB/ © 2000, Rotterdam, Arnold Schalks.